Wieteke

Wieteke • 25 mei 2023

Het grote social media break-experiment

Daaaaar ben ik weer!


Van de week deed ik iets waar ik zooooooolang naar uitgekeken had: ik ging in mijn eentje een nachtje naar Amsterdam. Ik had op maandagochtend 09:00u een fotoshoot midden in de stad, en dat is geen doen met de auto. Ik zat me helemaal te verkneukelen om lekker tijd in mijn eentje te besteden. Lekker lezen, chillen, lekker slapen.... Niets was alleen minder waar.
 
Zodra ik mijn deprimerende kamer binnenstapte met uitzicht op de idyllische stalen gebouwen van de Zuidas, voelde ik me zó alleen. Ik zat op zo'n zielig slaapbankje en zat maar naar de tv te kijken waarop saaie zondagse programma's voorbijkwamen. Dolgraag wilde ik wat interactie, maar ja... Ik zit natuurlijk in mijn social media break. Ik bestelde roomservice met een proseccootje, en heb me lekker Remy gevoeld (kijk vooral
HIER even naar de beelden) en ruk geslapen haha.
 
De shoot daarentegen was WAANZINNIG. Ik ging shooten (HAHA HEULMAAL MODEL BEN IK ZO) met Linde van Blinck Fotografie, en wat een feestje was dit. Ook daar zijn beelden van - en ook weer
hier dat linkje hoor.
 
Maar waarom ik weer een bloggie zit te tikken, is het volgende.
Ik zit nog heulmaal midden in mijn social media break, maar heb nu al een aantal dingen die me opvallen, zowel positief als negatief:
 
1: Ik vind die rust van geen druk hebben om te creëren HEERLIJK. Echt heel fijn
 
2: Ik mis wel enorm de interactie en de gezelligheid van de DM's. Dussss. Mail me eens, mensen. Vind ik leuk ;')
 
3: Van de week was ik weer eventjes online op Insta want ik wilde zien wat de fotografe deelde over de shoot. Ik scrollde een avondje in de rondte, maar merkte al gauw dat ik er weer gestresst van raakte. Of gestresst.... Ik zag allemaal mensen knallen en briljante plannen hebben en daar ben ik dan (door naar het puntje 4)
 
4: Hoe lekker ik die rust ook vind, het is wel een tikkie funest voor aanvoer van klanten. Het is bizar om te zien hoe afhankelijk je bent/kunt zijn van social media om klanten binnen te halen. En ja, ik zoek inderdaad nu naar meerdere opties om dat stabieler te houden ;)
 
5: Door mijn break voel ik veel meer ruimte om een nieuw aanbod te maken en daar invulling aan te geven. Achter de schermen werk ik aan een nieuwe website, want die nieuwe foto's.... JONGOOOOONS die zijn zo gaaf!
 
Dan is nu het moment op een tippie van de sluier op te lichten toch?

Heulmaal marketing technisch verantwoord enzo. Dus. Komtie:
 
Je kent dat getetter vast wel: lekker moeiteloos ondernemen enzo. Mijn dikke vette reet. Ondernemen is niet altijd moeiteloos. Is niet altijd leuk. Is niet altijd gezellig of winstgevend. Je zult altijd dingen moeten doen die je niet zo leuk vindt. En ja, dat kun je uitbesteden, maar wat als je dit prima zelluuuuuf kunt doen?!
 
Je redt 't prima, weet heus wel wat je doen moet. Je hebt geen hulp nodig met je business, maar wel met je business 😎 Het zit ‘m niet op strategisch vlak, maar jezelf aan de gang houden. En dan heb ik het niet over je mail beantwoorden of je content maken, maar over dat je jezelf houdt aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt om dat doel wat je wil bereiken, ook écht gaat bereiken.
 
M
ij bel je als je geen businesscoach nodig hebt, maar wel hulp wil. Geen businesscoach, maar business-coach. Een personal coach voor ondernemers.
 
Picture this eventjes:

De Grote Sporters der Aarde hebben allemaal wat gemeen. Of eigenlijk meerdere dingen: ze hebben een doel, en ze hebben iemand die hen naar dat doel brengt.
 
Dat doel is meestal niet voor het gewone volk. De Grote Sporters der Aarde zijn bereidt om voor dat doel dingen te laten en heel veel dingen te doen. Ze worden steeds bedolven onder meningen, maar blijven altijd staan voor waar ze in geloven.
 
Deze Grote Sporters der Aarde hebben enorm veel motivatie, maar aan motivatie alleen heb je geen reet. Ze zouden hulp van hun directe omgeving in kunnen schakelen, maar deze directe omgeving kan vaak niet geven wat ze echt nodig hedden. Hoe goed bedoelt een directe omgeving ook is, er zijn altijd meningen, ze willen bedekken met de mantel der liefde ('zou je dat wel doen', 'weet je dat wel zeker', ík weet niet of dit gaat lukken hoor'), niet echt eerlijk kunnen zijn, bang om diegene te kwetsen. Dit komt door gebrek aan kennis, niet in de droom of het doel kunnen geloven, iemand klein willen houden of gewoonweg bang zijn voor succes. Daarom schakelt iedere Grote Sporter der Aarde iemand in die ze volledig konden vertrouwen, die kennis van zaken heeft, die ze helpt met die motivatie, ze spiegelt, ze constant wijst op welke stappen er gezet moeten worden, etc.
 
ZIE JE WAT IK HIER DEED
🥸. Je snapt mijn punt vast, maar hier komt het bruggetje:
Hetzelfde geldt voor ondernemers. Het gros is echt wel gemotiveerd, maar nogmaals: met motivatie alleen kom je er niet. Daarom ben ik de personal coach voor ondernemers die ze verder helpt. Die ze naar dat grote doel begeleid, die het overzicht bewaart en ze daadwerkelijk geeft wat ze nodig hebben. Een personal coach voor ondernemers die pas slaagt als mijn klant slaagt.
 
Ik zie jou. Call me Derek Ogilvie of Shar (maar dan voor ondernemers én is m’n talent al meer dan eens bewezen😂) Door m’n zesde zintuig heb ik al heel snel in de gaten wie ik voor me heb. Ik prik letterlijk door bullshit heen en zie jou om wie je bent, niet om wie je probeert te zijn. Pijlsnel zie ik wat je echte vraag is, die verscholen ligt onder je gestelde vraag en zie ik wat je echt nodig hebt.
 
Ik bied jou maatwerk binnen een kader. Jij kiest het kader en samen geven we de invulling in dat kader.
 
Je kunt kiezen uit mijn Aanslingercall (een uur) of mijn Motivatie-tegoed (6 uur), offffff TATATATATATA, mijn nieuwe aanbod: 3 maanden of 6 maanden intensief samenwerken.
 
Ben je meer van 1 op 1 contact? Top. Dan plannen we een paar livedagen in.
Wil je liever wekelijks even een call? No problemo, staat genoteerd. 
Toch liever van alles wat? Bring it on.
 
Hoe het ook zij, welk kader je ook kiest: als we samenwerken sta ik voor, naast en achter je. Ik ben maar een appje of belletje bij je vandaan, zodat ik ga zorgen dat jij slaagt, waardoor jij weer zorgt dat ik slaag.
 
BRILJANT TOCH? Dacht ik.
Interesse?!
Mail me dan eventjes. Kunnen we een datum prikken om te kijken of dit wat voor je is. Wil je liever een Calendly-link? Daar had je 'm dus al. 

Kak. Is het toch een epistel geworden. SURRY. Not sorry.
Je weet hoe graag ik lul he.. HEHE.

Maar nu is het wel weer klaar hoor. JOEEEE!       


door Stop met denken voor je klant – doe gewoon je ding! 24 februari 2025
Stop met denken voor je klant – doe gewoon je ding! Hai ondernemer, Ik weet iets van jou. Ja. Klinkt heel spannend - is nie. Althans: ik dénk dat ik iets over je weet, en hoe ironisch is het dat dat is waar deze blog over gaat. Herkenbaar? Ik denk dat jij als ondernemer heel vaak denkt voor je klanten: 🪩 Je houdt je prijs laag, omdat je denkt dat mensen je te duur vinden 🪩Je zet iets niet in de markt, omdat je denkt dat mensen er niet op zitten te wachten 🪩 Je zet niets op social media, omdat je denkt dat mensen wat van je gaan vinden 🪩 Je gooit je bedrijf niet om, omdat mensen je nu eenmaal als die ene professional in vakgebied X zien Stop met denken voor een ander Is toch wat, denken voor een ander. We doen het (bijna - slag om de arm😅) allemaal: zelf bedenken wat een ander zou kunnen denken en dus daarom maar geen acties meer ondernemen. Maar wat nou, als je het denken bij een ander laat? Dat je gewoon lekker doet wat jij wil omdat je de overtuiging hebt dat dit is wat de wereld in mag? Dat het voor jou goed is, en wat een ander daarmee doet van die ander blijft? Begin gewoon – en schaaf bij! Iets is beter dan niets, start before you are ready en meer van zulke quotes: begin gewoon en schaaf bij. Maar alsjeblieft: denk niet voor een ander, want dat kunnen we allemaal (vaak - ook hier weer: niet iedereen kan het😏) prima zelf. Als jij gewoon je ding blijft doen, kunnen wij daar allemaal zelf iets over vinden/denken. Je bent er niet voor iedereen, ga dan ook niet iedereen willen pleasen. Joe! Liefs, Wiet  PS: Als jij toch niet zo denkt, dan heb ik dus weer verkeerd gedacht en sla ik dus de spijker op z'n kop met deze blog - volg je het nog? 😂
Wieteke van Diggele
door Waarom ik de VA Visvijver ben gestart 20 februari 2025
Waarom ik de VA Visvijver ben gestart
door Wat het kost om een maand offline te gaan 20 februari 2025
De 3 nadelen van een maand offline gaan met mijn bedrijf Eind januari besloot ik heel februari offline te gaan. Een maand lang geen social media. Geen posts, geen stories, geen DM’s. Even helemaal offline met mijn bedrijf. Klinkt als een droom, toch? Dat dacht ik ook. Maar na vier weken radiostilte kwam ik erachter dat er flinke nadelen aan zitten. Dit zijn de drie grootste: 1. Het is duur: nauwelijks omzet binnen Normaal gesproken haal ik klanten uit social media. Even een story plaatsen, een post met een sterke call-to-action, een spontane DM—en hop, daar is weer een nieuwe klant. Maar nu? Niks. Geen aanvragen, geen nieuwe inkomsten, alleen de bestellingen die nog toevallig binnenkwamen via bestaande klanten. Het voelde alsof ik mijn winkel op slot had gedaan en iedereen had verteld: "Kom volgende maand maar terug." Niet ideaal. 2. Ik mis de gezellige gesprekken Social media is niet alleen werk, het is ook mijn manier om in contact te blijven met anderen. De gesprekken in mijn DM’s, de reacties onder mijn posts, het snelle schakelen met collega-ondernemers—het viel allemaal weg. Waar ik normaal tussendoor even kon lachen om een grappige reactie of sparren met een andere ondernemer, was het nu stil. En eerlijk? Ik mist het. 3. Ik heb geen flauw idee wat er allemaal speelt Logisch natuurlijk, maar ik heb geen idee wat er allemaal speelt. Moet ik ergens op in spelen? Moet ik iets laten of wijzigen? Maar… het leverde me ook veel op! Die maand offline geeft me wél tijd om mijn hele website te herschrijven, mijn huis verbouwingsklaar te maken (hallo zeecontainer en véél rommel opruimen) en meters te maken met ons nieuwe bedrijf Wintersporten.nl . Ik voerde leuke gesprekken voor samenwerkingen, rammelde heul veul skigebieden eruit en nog wat gezellige blogs. En omdat ik niet continu op mijn telefoon zat, bewoog ik ook nog eens veel meer. Of ik het nog een keer zou doen? Vast wel. Maar één ding weet ik zeker: social media is meer dan alleen een marketingkanaal. Het is mijn etalage, mijn netwerk én mijn dagelijkse dosis gezelligheid. En dat besef ik nu meer dan ooit. Nu het alleen nog op een gezonde manier leren gebruiken zonder meegetrokken te worden in die gekkigheid. Wanneer ik straks terug ben, ga ik nog meer schrappen in wat ik van anderen lees, zodat ik alleen nog maar energie krijg.
door Eat that frog vooral als laatste 20 februari 2025
Waarom Eat that Frog niet voor iedereen werkt
door Comic Sans en ondernemen - waarom je branding minder belangrijk is dan je denkt 18 februari 2025
Jep. Branding is in de eerste instantie minder belangrijk dan jij nu denkt. Als je denkt aan het meest bespotte lettertype ooit, dan schiet Comic Sans je waarschijnlijk meteen te binnen. Rond, kinderlijk, totaal niet professioneel. Het wordt vaak weggewuifd als iets voor kindjes of digibeten. Maar dan mijn masseur. Een masseur en Comic Sans? Al meer dan zeven jaar ga ik om de twee à drie weken naar dezelfde masseur. Ooit begonnen door heftige rugklachten veroorzaakt door fibromyalgie, nu vooral om mijn lijf soepel te houden. Ik noem het de pijnbank, want de ontspanning komt pas dagen later. 😅 Maar waarom vertel ik je dit? Komtie: Mijn masseur is inmiddels 79 jaar. Hij ging met pensioen, maar besloot toen eindelijk te doen wat hij écht wilde: mensen helpen met hun lichamelijke klachten. Op zijn 65e begon hij aan zijn opleiding, en toen hij eenmaal klaar was, maakte hij zijn reclame-uitingen met – jawel – Comic Sans. Hij hing een paar flyers op, en binnen no-time zat hij ramvol. Fast forward naar nu: hij werkt nog steeds fulltime en heeft een wachtlijst. En zijn branding? Die is nooit veranderd. Hij zei niet hoe goed hij was, hij liet het zien . Hij vertelde niet wat hij allemaal kon betekenen, hij liet mensen het ervaren. En hier zitten twee waardevolle lessen in voor jou: 1. Staar je niet blind op je branding – begin gewoon. Veel ondernemers blijven eindeloos sleutelen aan hun logo, kleurtjes en perfecte branding voordat ze überhaupt beginnen. Maar guess what? Niemand zit te wachten op hoe gelikt het eruitziet. Mensen willen weten wat je voor hen kunt betekenen. Branding helpt bij herkenning, maar het betaalt niet je rekeningen. Jouw talent, jouw oplossing voor andermans probleem? Dat wel. Dus start. Verbeter. Pas aan. Maar blijf niet hangen in de details. Als een man met een Comic Sans-flyer een bloeiend bedrijf kan bouwen, dan kan jij dat ook. 2. Laat mensen het ervaren in plaats van vertellen hoe goed je bent. Veel ondernemers hebben de neiging om hun marketing over zichzelf te laten gaan. ‘Ik bied dit aan, ik doe dat, ik ben gespecialiseerd in…’ Maar je klant boeit dat niet. Je klant wil weten wat jij voor hén kunt fixen. Vergelijk deze twee zinnen: ‘Ik help ondernemers met hun social media en vind dat superleuk om te doen.’ ‘Loop jij leeg op social media? Er is een oplossing. Dit is juist waar ik van geniet!’ Voel je het verschil? De eerste zin draait om de ondernemer, de tweede spreekt direct tot de klant en hun probleem. Dus, moraal van het verhaal: Begin voordat alles perfect is. Laat je klanten jouw waarde ervaren in plaats van er alleen over te praten. En als Comic Sans je klanten binnenharkt? Who cares. 😉
door Wat er zo handig is aan hop on, hop off coaching 17 februari 2025
Waarom een hop on, hop off coach dé oplossing is voor ondernemers die vastzitten
door Wieteke 21 oktober 2024
Wat is een VA of OBM?
door Wieteke 31 januari 2024
Stel, jij zoekt een virtual assistant.
door Wieteke 31 januari 2024
Vandaag, in deel 2 van m’n serie over VA Matchmaking: waarom een VA?!
door Wieteke 31 januari 2024
Wat hebben Gordon Ramsay, Jon Taffer en Wieteke van Diggele gemeen?
Meer posts